Brev:
Spiseproblemer - 10 mdr.
1. december 2006
Alder:
10 mdr.
Spiseproblemer - 10 mdr.
Hej
Vores lille Lucas har et problem med at få spist ordentligt til aftensmaden. Det har ikke altid været sådan, men på det seneste har vi haft problemer med at få ham til at spise ordentligt. Først fik han grød til aftensmad (Øllebrød, mana-grød, havregrød etc.) Efter det gik vi over til moste kartofler, m. gulerødder. Efter et stykke tid med det gik vi over til det som vi selv får i most form, og senest får han det skåret i stykker, så han selv kan tygge det.
Det hele gik rigtig fint, og han virkede til at nyde sit aftenmåltid. Men her på det sidste har han ikke villet spise sin aftensmad overhovedet. Han bliver pyldret, stritter imod og forsegler munden. Han får selv lov at prøve med skeen, men det hjælper heller ikke. Han har også mistet interessen for sit grød fuldstændig. Der foregår det på samme måde. Så det eneste han gider spise nu er rugbrød, ostehapser, frugtmos og bananer. Men det er jo ikke optimalt.
Kan vi evt. gøre noget for at få ham igang med aftensmaden igen? En vigtig faktor er måske at han er ved at få nogle af sine tænder lige for øjeblikket. Jeg ved ikke om det kan have indvirkning på hans motivation?
En anden ting, er at vore lille mand, desværre har fået en skævhed bagtil. Vi blev rimelig hurtigt opmærksom på dette og prøvede alverdens ting, med at vende hans hoved (han vendte det selv tilbage igen, endda i søvne). Stille ham med lyset til den "rigtige" side. En mappe under madrassen så den skrånede lidt mod den rigtige side. Men ligemeget hjalp det. Han ville kun kigge til den ene side.
Vi har mere eller mindre set magtesløst på, mens det har udviklet sig. Dagen idag har han stadig skævheden. Vore læge har altid ment at det vil fortage sig med alderen, og sundhedsplejersken har aldrig rigtig anset det som et problem. Da vi er førstegangsforældre tog vi det som et tegn på, at det ikke var noget man skulle tænke så meget over. Jeg har tilmed læst alle dine besvarelser på de indlæg der er omkring skævheder, og kan sige med god samvittighed, at vi har gjort hvad vi kunne og fulgt de samme ting som du anbefaler. Dog har han den dag idag (10mdr) stadig skævheden bagtil.
Hvilke muligheder har vi nu? Kan vi i det hele taget gøre noget? Eller er hans hovedform endegyldigt beseglet nu? Og kan et skævt kranie godt have indvirkning på hjernens udvikling, så den bliver hæmmet i at vokse som den skal?
Jeg håber du kan svare på alle vores spørgsmål.
Med venlig hilsen
C og J.