Spiseproblemer - 10 mdr.

1. december 2006

Alder:
10 mdr.

Spiseproblemer - 10 mdr.

Hej

Vores lille Lucas har et problem med at få spist ordentligt til aftensmaden. Det har ikke altid været sådan, men på det seneste har vi haft problemer med at få ham til at spise ordentligt. Først fik han grød til aftensmad (Øllebrød, mana-grød, havregrød etc.) Efter det gik vi over til moste kartofler, m. gulerødder. Efter et stykke tid med det gik vi over til det som vi selv får i most form, og senest får han det skåret i stykker, så han selv kan tygge det.

Det hele gik rigtig fint, og han virkede til at nyde sit aftenmåltid. Men her på det sidste har han ikke villet spise sin aftensmad overhovedet. Han bliver pyldret, stritter imod og forsegler munden. Han får selv lov at prøve med skeen, men det hjælper heller ikke. Han har også mistet interessen for sit grød fuldstændig. Der foregår det på samme måde. Så det eneste han gider spise nu er rugbrød, ostehapser, frugtmos og bananer. Men det er jo ikke optimalt.

Kan vi evt. gøre noget for at få ham igang med aftensmaden igen? En vigtig faktor er måske at han er ved at få nogle af sine tænder lige for øjeblikket. Jeg ved ikke om det kan have indvirkning på hans motivation?

En anden ting, er at vore lille mand, desværre har fået en skævhed ...

Annonce

... bagtil. Vi blev rimelig hurtigt opmærksom på dette og prøvede alverdens ting, med at vende hans hoved (han vendte det selv tilbage igen, endda i søvne). Stille ham med lyset til den "rigtige" side. En mappe under madrassen så den skrånede lidt mod den rigtige side. Men ligemeget hjalp det. Han ville kun kigge til den ene side.

Vi har mere eller mindre set magtesløst på, mens det har udviklet sig. Dagen idag har han stadig skævheden. Vore læge har altid ment at det vil fortage sig med alderen, og sundhedsplejersken har aldrig rigtig anset det som et problem. Da vi er førstegangsforældre tog vi det som et tegn på, at det ikke var noget man skulle tænke så meget over. Jeg har tilmed læst alle dine besvarelser på de indlæg der er omkring skævheder, og kan sige med god samvittighed, at vi har gjort hvad vi kunne og fulgt de samme ting som du anbefaler. Dog har han den dag idag (10mdr) stadig skævheden bagtil.

Hvilke muligheder har vi nu? Kan vi i det hele taget gøre noget? Eller er hans hovedform endegyldigt beseglet nu? Og kan et skævt kranie godt have indvirkning på hjernens udvikling, så den bliver hæmmet i at vokse som den skal?

Jeg håber du kan svare på alle vores spørgsmål.

Med venlig hilsen
C og J.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder